Tillbaka till Athletic Blog

Med rätt tänk når du framgång!

För det första vill jag säga att det är jätteroligt att du hör av dig med dina funderingar. Det är bra att du själv söker kunskap om hur du kan bli bättre! Vi träffar på många idrottare som inte gör det utan bara väntar på att tränaren ska säga till dem eller att någon annan ska berätta för dem vad de ska göra. 

 
När jag arbetar med en idrottare så brukar vi ganska snabbt komma in på vad han eller hon har för mål, dels långsiktigt (t.ex. spela i NHL) och dels kortsiktigt (Jag göra visst antal poäng i specifika matcher). Det som är mycket vanligt är att man ofta fokuserar på mål som ligger utanför sin egen kontroll. Med detta menar jag att det är inte idrottaren som har kontroll över att målet nås eller inte. När jag läser ditt mail så får jag uppfattningen att detta är så för dig med, eftersom att göra poäng ligger utanför din kontroll - det är uppenbarligen ett helt annat lag som gör allt vad de kan för att stoppa dig i din strävan efter att göra poäng. Dessutom har du lagkamrater, som även om de vill hjälpa dig, kanske också de har "poängmål" för egen del. 
 
Det som händer när vi når mål eller känner att vi framgångsrikt jobbar efter dem är att självförtroendet ökar, fokus på uppgiften blir bättre och man blir mer avslappnad. Tvärtom så ser vi att idrottare som inte når sina mål eller märker att det inte går så bra börjar tänka mer negativt eller på saker som man egentligen inte bör tänka på och att man tror mindre på sin förmåga. 
 
När du har mål som kontrolleras av andra (t.ex. att göra mål eller assist), så ökar alltså risken för dessa mer negativa effekter. För du kan ju faktiskt göra allt rätt under en match, men du ställs mot en målvakt som verkar ta allt eller ett lag som spelar på ett sådant sätt att du på din position får det utrymme du behöver. 
---------
Så vad kan man göra då. Som sagt, det är svårt att ge generella tips så här på mail, men jag tror att en mycket viktig del är att du måste börja fokusera på sådant som ligger inom din kontroll. Om du motiveras av att göra poäng (som är utanför din kontroll) så måste du fundera på vad du kan göra för att öka chanserna till att det blir poäng (som du kan kontrollera). Att göra mål innehåller flera moment som slutar med att det blir mål eller inte. T.ex. : 
 
- Position
- Rörelsemönster
- Rättvänd
- Puckmottagning 
- Förflyttning med puck
- Dragning
- Titta upp/blick för spelet
- Val av skott (backhand/forehand) eller passa
- Sikte
- Skottkvalitet
- Mål?
 
Notera att det enda som inte är utanför din kontroll i exemplet är det sista - om det blir mål eller inte. Men det även det som man ofta fokuserar på. Istället bör du hitta nyckelmoment som du ska få kvalitet i för att öka chanserna att det ska bli mål. Förutom att dessa är inom din kontroll så kan du även träna på dessa under alla de träningspass du genomför i veckan. 
 
Det du bör fokusera och tänka på under matcher är alltså dessa mer teknikrelaterade moment som ökar chanserna att det blir mål. Jag jobbar t.ex. med en fotbollsspelare just nu som vill ha mycket boll under matcher - men det är ju utom hans kontroll. Innan kunde han gå runt och vara frustrerad på att han inte fick boll vilket gjorde att han tänkte negativt. Nu så har han tre nyckelord som han ska fokusera på istället. Dessa är t.ex. "Rörelse" och "Kämpa". För honom innebär dessa att om han rör sig och kämpar så kommer det att göra att lagkamraterna passar hon oftare eftersom det syns att han är "med" i matchen. Jämför detta med innan när han hängde med huvudet och såg negativ ut när han inte fick boll - inte så många i laget som ville passa honom då.
 
Med det här menar jag att man ska göra det man kan kontrollera själv då ökar chansen att du når framgång. Detta gäller inom alla typer av sporter och på arbetet.
 
 
Athletic Work vill även passa på att gratulera våra kandidater som har fått jobb under veckan!
 
Daniel Andersson
Sara Blomgren
Tajinder Singh
Mikaela Wallberg
 
Med sportsliga hälsningar
Atheltic Work